onsdag den 16. april 2008

Nyt fra rådgiveren

Vi havde et møde med vores rådgiver i går, Tirsdag den 16. April. Her gennemgik vi det oprindelige projekt, som blev skrevet i 2003, og fik forklaret hvad nyt der er kommet til siden.

Telefon

Man installerer ikke længere en central telefoncentral, hvilket gør projektet billigere. I stedet installerer man en slags decentrale telefon til IP konvertere i krydsfeltet i hver blok.

Der trækkes to netkabler op i hver lejlighed. De to kabler kan enten bruges til to uafhængige netforbindelser, eller det ene kan bruges til telefon. Da telefonen kun bruger to ledere, og der er 8 ledere i et netkabel, kan man få op til 4 telefonlinier på den måde.

Beboeren får en lille dims, som konverterer fra netstik til telefonstik. Det er også muligt at få en elektriker til at tilslutte de eksisterende telefonstik i lejligheden.

Da det er valgfrit om man vil betale for telefon, og en del beboere måske nøjes med en mobiltelefon, eller foretrækker en anden VoIP løsning (Skype, SIP, m.m.), vil der kun blive købt telefon konvertere til de lejligheder der skal bruge det. Det sparer penge i forhold til det oprindelige projekt, da vi slipper for at investere i udstyr som ikke bliver brugt.

Net

Beboeren kan selv vælge hastighed. Priser er naturligvis afhængig af resultatet af udbudet, men det forventes at 2 mbit vil være den langsomeste hastighed til 70 kr om måneden, og 100 mbit hurtigeste til 300 kr. Upload og download hastigheder bliver det samme (modsat ADSL hvor upload typisk er meget langsomere end download).

TV

Fra næste år begynder Boxer at sende 29 digitale kanaler. Dem kan vi uden videre føre ind på vores TV net som et DVB-T signal. Nogle af kanalerne er gratis (DR, TV2, etc). Andre er betalingskanaler og kræver at beboeren køber en dekoder af Boxer (TV3, etc).

Vi fik foreslået at vi reducerer den analoge grundpakke til "must carry" og de billige gratis kanaler (BBC, m.m.). Vi kan på den måde lave en relativ stor grundpakke som måske kun koster 15 kr om måneden. Dem som ønsker ekstra kanaler, køber dem så hos Boxer.

Det giver alle et stort og fleksibelt udbud af TV, hvor den enkelte beboer selv bestemmer hvor meget han vil betale i forhold de ønskede kanaler. Vi slipper for at skulle stemme om den nye sportskanal i Blokrådet, hvor nogle bliver frustreret fordi de ikke kan få kanalen, eller andre bliver sure fordi de skal betale for noget de ikke bruger.

3 kommentarer:

Jens Berg Thomsen sagde ...

Hej

Jeg vil gerne i kontakt med dig. Jeg er journalist på Farum Avis - og for øvrigt også beboer i midtpunket.

Mit nr. er 40 37 66 03

Venlig hilsen
Jens Berg Thomsen

Unknown sagde ...

Internet:

Hmm jeg vil godt vide omkring internettet, 300kroner om måneden for en 100/100 mbit er hvad jeg så ville gå efter men får jeg fast IP og skal jeg så selv skaffe en router for at kunne køre mine servere som jeg køre nu??

Det er yderstvigtigt jeg har fast ip og den sikkerhed med en router og ville være rart at vide om jeg skal ud og offre penge i mere..

TV:

Samt omkring TV er der mere omkring hvordan det kommer til at se ud med pakkerne, kanaler osv da jeg ved at du i dag kan få alle viasat pakker hele 65 styk for 165 kroner om måneden alt inklusiv det første år derefter kan jeg få mine 10 pakker for under 100 kroner har snakket med dem inden i spørger.

Samt en dekode hvad kommer det til at koste for at få den jeg ved havde vi haft fiber igennem dong ville man kunne få alle kanaler og en dekoder (dekoder følger med gratis altså ikke din egendom) fra Dansk Bredbånd.

Det bliver jo måske ret dyrt det tv når man nu også selv skal købe en dekoder eller hvad synes da det TV lyder lidt forkert??

Plus hvor frit valg for man så sølle 29 kanaler altså på vores gamle havde vi mere og jeg ved canal+ og viasat levere mange gode kanaler..

Morten

Baldur Norddahl sagde ...

Jeg regner bestemt med at fast IP bliver en mulighed.

Det er ikke nødvendigt med en router. Der er kun et netstik, så du får brug for en switch til at fordele nettet til dine computere. Sådan en har du nok i forvejen, men ellers kan man få en til under 100 kr.

Med hensyn til TV, går projektet ud på at udskifte vores gamle kabler med nye. Det gamle kabelsystem lider af mange defekter, herunder at tre lejligheder deler en stikledning (umuliggør mulighed for pakker) og der er ikke support for returvej. TV nettet er bygget til 1 TV i hver lejlighed, men de fleste har flere i dag. Det giver rigtig dårlig kvalitet i mange lejligheder.

I det nye TV net vil hver lejlighed have sin egen stikledning. Man får ikke længere dårlig kvalitet når naboen sætter et dårligt apparat til. Der vil være mulighed for at dele kanalerne op i pakker og nettet har returvej.

Det nye TV net åbner op for mange muligheder, som vi politisk må tage stilling til i blokrådet.

Mulighederne er blandt andet:

1) Forsætte som i dag, med de samme analoge kanaler, dog med Boxers 29 digitale kanaler tilføjet. Pris: uændret antennebidrag.

2) Udskifte de fleste betalingskanaler med gratiskanaler, og tilføje Boxers 29 kanaler. Pris: Vi sparer omkring 100-120 kr om måneden.

3) Opbygge et pakkesystem, med vores egne kanaler.

4) Installere YouSee.

5) Installere Stofa.

6) etc.

Det jeg har beskrevet er løsning 2, fordi den giver mest TV for pengene og valgfrihed omkring hvor meget man vil betale. Men teknisk kan vi det hele, og det er i virkligheden TV-udvalget som kommer med et oplæg til blokrådet (jeg sider i netudvalget).

Jeg kan ikke svare på hvad en dekoder fra Boxer koster. De har ikke meddelt det endnu. Men det bliver det samme som alle med egen antenne må betale, når DR holder op med at sende analogt TV fra 1. oktober.