søndag den 27. september 2009

En beskrivelse af bolignettet for semi-nørder.

Dette er en artikel skrevet til dem der ved lidt om teknik og gerne vil vide mere om teknikken i bolignettet. Hvis det blot er sort snak, så frygt ej, du kan sagtens bruge bolignettet alligevel.
Når der i den følgende tekst tales om "internetudbydere" menes der ikke kun vores bolignet, men internetudbydere generelt. For eksempel en ADSL udbyder.
Der vil i det følgende forekomme enkelte forsimplinger. Rigtige nørder bedes bære over med mig.

Hvad er en IP adresse?

En IP adresse er et slags telefonnummer, der identificerer en computer på netværket. Hver computer har en IP adresse, og den er unik for computeren. IP adresser består af fire tal mellem 0 og 255 adskilt af punktum. Et eksempel på en IP adresse er 192.168.1.1.

Eksterne og interne IP adresser

Det er internetudbyderen, der tildeler IP adresser, som vi kalder for "eksterne".
Det er også muligt selv at tildele en såkaldt "intern" IP adresse. En intern IP adresse skal være i et af de tre intervaller: 10.0.0.0 - 10.255.255.255, 172.16.0.0 - 172.31.255.255 eller 192.168.0.0 - 192.168.255.255.
Typisk bruger man interne IP adresser på trådløse netværk og internt i lejligheden sammen med en router. Hos mange internetudbydere er det kun muligt at få én ekstern IP adresse, og så kan man oprette interne IP adresser til de forskellige computere i hjemmet eller på arbejdspladsen.
Interne IP adresser kan ikke bruges til at kommunikere på internettet direkte, men skal oversættes til en ekstern IP adresse af en router.

Routere

En router oversætter mellem de interne IP adresser og den eksterne IP adresse.
Fysisk består routeren af en række netudtag, hvoraf et er markeret som "uplink" og de resterne som "downlink" - eller tilsvarende ordvalg. Man tilslutter uplink med et netkabel til netudtaget i væggen. Computerne tilsluttes downlink udtagene. En router kan også fungere som antenne for et evt. trådløst netværk. Hvis du har et trådløst netværk, betragtes det trådløse netværk som et downlink udtag.
Routeren får nu tildelt den eksterne IP adresse på uplink udtaget. På downlink udtagene vil routeren selv stå for at tildele interne IP adresser.
Når der passerer data-trafik igennem routeren fra en computer med en intern IP adresse, så oversætter routeren den interne IP adresse til den eksterne IP adresse før trafikken sendes videre. Routeren holder styr på trafikstrømme fra flere computere, og husker hvordan den skal oversætte tilbage fra ekstern til intern IP adresse, når der kommer svar fra en server på internettet.
På den måde kan en router samle flere computere med interne IP adresser på en ekstern IP adresse.
En router fungerer også som en begrænset firewall. Alle forbindelser skal startes "indefra", altså fra en af dine computere. Hvis der kommer ukendte forbindelser udefra, så ved routeren ikke hvilken computer det skal sendes til, og den blokerer i stedet data-trafikken.
I nogle tilfælde, for eksempel ved nogle online spil og download programmer, kan det være nødvendigt at fortælle routeren, at den skal sende forbindelser på en "port" til en bestemt computer. Der er typisk et skema på websiden, hvor man kan indstille den slags.
En router, der oversætter mellem ekstern og intern IP adresse, kaldes også for NAT (network address translation).
Selvom routere ofte bruges i tilfælde, hvor udbyderen kun tildeler brugerne én ekstern IP adresse, så har vores bolignet ikke nogen begrænsning på antallet af eksterne IP adresser. Vi anbefaler, at man bruger en router under alle omstændigheder på grund af den ekstra sikkerhed i firewall funktionen.

Switche

En switch minder om en router, men den har ikke nogen 'intelligens' og kan ikke oversætte IP adresser. Man kan tænke på en switch som en samlemuffe, så alle tilsluttede computere bliver tilsluttet direkte til hinanden og til internetudbyderen.
Bruger man en switch skal alle computerne have eksterne IP adresser tildelt af internetudbyderen.

Faste og dynamiske IP adresser

Når en computer slukkes, så mister den IP adressen. IP adressen kan derefter blive genbrugt ved tildeling til en anden computer. Ønsker man at drive en server, så er det praktisk at serverens IP adresse ikke skifter i utide, da domænenavnet så skal omkodes til den nye IP adresse. Man kan derfor ofte bestille en såkaldt "fast IP adresse", som blot betyder at IP adressen ikke kan tildeles en anden bruger, heller ikke imens computeren er slukket.
En router eller server der aldrig bliver slukket, vil i praksis have fast IP adresse.
En fast IP adresse kaldes også for en statisk IP adresse. En IP adresse der skifter, når computeren har været slukket, kaldes også en dynamisk IP adresse.

Vores net

I Farum Midtpunkt kan man tilslutte en computer direkte til netstikket i lejligheden, eller man kan tilslutte router eller switch. Man får automatisk tildelt det antal eksterne IP adresser, som der er behov for.
Såfremt man vælger at tilslutte en switch, skal man være opmærksom på at alt udstyr får tildelt en ekstern IP adresse, og dermed er umiddelbart tilgængeligt fra hele verden. Har man for eksempel en nettilsluttet printer, så kan alle printe på den, blot de gætter dens IP adresse.
Det anbefales derfor, at man vælger at bruge en router.
Der er ingen former for firewall indbygget i nettet. Det er ens eget ansvar at beskytte computeren.

41 kommentarer:

Anonym sagde ...

Er der nogen dato, for hvornår det kommer op og kører, hvis vi nu skal opsige vores nuværende abonnement? Hvornår får man mere at vide omkring tv-pakkerne?

Baldur Norddahl sagde ...

Jeg kan ikke give en præcis dato for idriftsættelse. Vi anbefaler kraftigt at du ikke opsiger din nuværende internetaftale før du har testet det nye net.

Det vil være surt at stå uden internet på grund af en forsinkelse.

Anonym sagde ...

Der er et antal lejligheder (inkl. vores egen fordi underboen ikke havde klargjort sin lejlighed trods 2 varslinger - flot) hvor kabelarbejdet ikke blev færdiggjort i første runde. Kommer der snart noget nyt om, hvornår opsamlingsrunden gennemføres? Jeg går ud fra det sker i løbet af oktober, da vi vel ellers står uden TV signal fra de danske licens kanaler 1. november?

Anonym sagde ...

Hvornår kommer der noget info, ang. dette bolignet. Jeg mener noget med nogle priser og så videre. Rigtig dejligt at vide hvor stor en mer betaling vi får, for at få de samme kanaler vi har nu. Er der indgået nogle rabataftaler med yousee, eller kommer det til at koste ca. 500 kr om måneden, plus antenne bidrag selvfølgelig, for at få diverse børnekanaler også videre. Af sådan et kæmpeprojekt, syntes jeg godt nok infoen, eller manglen på samme, er dårlig:(

Baldur Norddahl sagde ...

Opsamlingsrunden gennemføres nu. Du skulle gerne modtage en ny 14 dages varsel snarest.

Der er naturligvis ikke nogen der kommer til at stå uden TV signal hvis de ikke selv er skyld i det. Der er fundet en alternativ løsning så det er muligt at fremføre kabler til din lejlighed, såfremt din underbo igen ikke er klar.

Infomaterialet burde være uddelt i denne uge, men jeg kan konstatere at det ikke er sket endnu. Jeg forventer at det sker snarest.

Der er kommet 2010 priser fra YouSee. Tidligere oplyste priser har været 2009 priser. Priserne er:

Ingen pakke: kr. 0
Grundpakken: kr. 49,72
Mellempakken: kr. 181,93
Fuldpakken: kr. 279,34

Dertil kommer at basis-internet bliver gratis og at antennebidraget nedsættes med 40 kroner om måneden.

Anonym sagde ...

Tak for svar til mit spørgsmål i #3 :-) Lyder godt med det hele. Må jeg opfordre til at I kommer med lidt flere opdateringer her på siden ind imellem - selv et par linier er rigeligt fint. Blot så man kan følge lidt med i om tingene går som det skal. Har den nyopsatte mast for enden af Birkhøjterrasserne f.eks. noget at gøre med bolignettet?

Baldur Norddahl sagde ...

Nej, jeg har ikke bemærket en ny mast, men bolignettet indebærer ikke opsætning af master...

Det var intentionen at komme med så meget info som muligt om processen. Det har bare vist sig svært i praksis at fortælle om hvad der bliver forhandlet om. Mange ting er først faldet på plads her i sidste øjeblik.

Anonym sagde ...

jeg står nu i den situation at jeg "ufrivilligt" har fået opsagt mit internet pga skiftende arbejde.

Jeg skulle meget gerne have bestilt noget nyt hurtigst muligt for ikke at stå uden internet per 1/11

En udmelding om hvornår vi kan forvente at kunne bruge det nye net ville være dejligt.

Alternativt skal jeg ud og bestille noget andet og binde mig i 6 måneder.

Baldur Norddahl sagde ...

jeg vil stadig ikke love noget, men 1. November er den dato vi arbejder med. Så i din situation vil jeg nok vente og se om det ikke går. I værste fald bliver det en meget kort periode du står uden internet.

Anonym sagde ...

Fik brevet fra jeg tører dig i anusplus...

Hvad sker der. Som jeg har fattet det igennem de år der er snakket skulle vi ikke få program forringelse igennem bolignettet...men hvad H sker der...

"runde tal"

antenne tingeling 163kr

(for børnefamillier) den store pakke (som stinker langt væk)
279 kr

163+279= 442
+ 30kr til net
= 472 kr

vi trækker internet fra da 30 kr er ok...

så koster et ringere tv produkt 442 kr

for de penge får man hele 43 kanaler...

Hos canal digital koter 57 kanaler
229kt om måneden...så er det det der kort opgradering opdatering etc men samlet 3297 kr på et år

det skal jo så divideres med 12

og det giver så 279 pr måned..

yousee

5304 pr år

442 pr måned.....

er jeg den eneste der kan se at der er noget rivende galt....

Håber seriøst at mine tal e forkerte og at jeg i min hidsighed har kigget på de helt forkert og bare er en nar der ikke læser ordentligt...

Lars
Bybæk

Baldur Norddahl sagde ...

Du har vist overset at du skal trække 203 kroner fra.

Baldur Norddahl sagde ...

Det korrekte regnestykke ser således ud:

Nyt antennebidrag (inklusiv internet): 163 kr.
minus Nuværende antennebidrag: 203 kr.
plus YouSee stor pakke: 279 kr.

= 163-203+279 = 239 kr/måned for YouSee stor pakke inklusiv internet.

De 30 kroner til internet er inklusiv i de 163 kroner og skal altså ikke lægges til igen.

Jeg har ikke checket dine Kanal Digital tal, men du har nok glemt at regne betydelige udgifter med som f.eks. satelitreciever, parabol, montering med mere.

Anonym sagde ...

Fuldpakken koster ca.400 kroner v. YouSee, eller får vi rabat pga. Huslejestign, skat...
http://yousee.dk/publish.php?dogtag=ktv_priv_tv_nye_pris

Er det stadig Telelet der bliver vores nye internet,telefoni og TV leverandør?

Baldur Norddahl sagde ...

Vi får rabat fordi Farum Midtpunkt er en stor kunde. Derfor koster en YouSee fuldpakke væsentligt mindre (279 kr) i forhold til listeprisen.

Det er stadig Telelet der er leverandør, men de har skiftet navn til A+ i forbindelse med at TDC har købt dem.

Anonym sagde ...

Baldur - Du har været med til at forhandle aftalen på plus kan du bekræfte eller afkæfte vi bliver opkrævet følgende:

TV:
Oprettelse Kr. 595,-
3 måneder forudbetalt tv pakke

Bredbånd
Oprettelse Kr. 99,-

Skal vi alt ialt betale Kr. 694,- for at få lov at blive kunde hos APlus.

Telefon gebyr:
Oprettelse Kr. 99,- (Gratis hos Cypercity)
Oprettelse/flytning med ens gamle nr. 399,-
(Kr. 99,- hos Cypercity)
Service gebyr 12,- pr. måned.

Hvis Aplus er lige så gode at levere deres produkt som de er til gebyrer - Har i valgt et godt produkt.



Mht. jeres regnestykker så prøv at sætte jer i min svigermor på 82 sted, der ikke surfer på nettet endsige ved hvad en computer er.
For hende er det et faktum at hun nu skal betale Kr. 472,- per måned for at se nogenlunde de samme kanaler hun før betalte Kr. 203,-for.

Bjarne

Baldur Norddahl sagde ...

Hej Bjarne

TV oprettelse er gratis indtil 15. januar. Derefter koster det 595 kroner.

Alle er automatisk tilmeldt bredbånd og der er ikke nogen oprettelsespris. Det er en fejl at der står 99 kroner i prislisten.

Skal vi betale 694, nej det er gratis hvis man gør det inden 15. januar.

Med hensyn til telefon, så vil jeg nok personligt vælge et andet firma. F.eks. tellio.dk.

Man skal være opmærksom på at vi tog telefoni ud af projektet, og at vi derfor ikke har investeret noget i telefondelen. A+ er bare et af mange firmaer som sælger telefoniløsninger. Deres løsning er ikke speciel billig, men passer måske godt til dem der har brug for hjælp og gerne vil have noget der minder om det fastnet man kender fra TDC.

Antennebudgettet på 203 kroner ville være sat op selv uden bolignetprojektet. TV3 med flere har sat prisen kraftigt op, og det afspejler sig selvfølgelig i priserne. Man betaler ca. det samme til YouSee per kanal som før - husk dog at der er forskel på prisen for kvalitetskanaler og "fyld"-kanaler. Så det er ikke helt ligetil at sammenligne.

Det er klart at hvis man ikke har en computer og man synes at vi havde det perfekte kanaludbud før, så skal man betale 162 kroner/måned mere end før. Det er dog forhåbentligt et fåtal af beboerne der er i den situation og der må man tage med at man nogen gange kommer til at betale for fællesudgifter til faciliteter man ikke selv benytter.

Min erfaring med svigermødre på 82 siger mig nu at hun skifter til lille TV pakke og dermed slipper næsten udgiftsneutralt. Eller hun skifter til ingen TV pakke og nøjes med de TV kanaler hun kan modtage på en stueantenne. Så sparer hun 40 kroner/måned.

Anonym sagde ...

tror sq bare vi skulle have snakke med canal digital om at sætte lidt antenner på den store skorsten....opgraderet den gamle central...lade folk selv sørge for internet og sparet en masse penge......


Der er noget i det her der stinker langt væk.......

Lars
bybæk

Anonym sagde ...

Til Baldur
Jeg er også af den opfattelse at sagen er noget tåget.
Byrådet har 25. januar 2005 godkendt en husleje forhøjelse på Kr. 992,94 pa ifb. med kommune garanti.
Pga Tilsynråds sag etc. blev sagen genbehandlet 27. februar 2008 med en forhøjelse af garantien/huslejen med ca 10%.
Du har ikke oplyst Niels faktiske tal så nedenstående er estimater.

Renter/afdrag 20 årig kontantlån ca.
Kr. 1.824.000

Bolignet opkrævning:
Kr. 2.605.680

Drift og henlæggelser må umiddelbart være differencen.
Kr. 781.680

På det gamle anlæg var omkostningerne til serviceaftale og henlæggelser
Kr. 248.300

Det nye anlæg koster umiddelbart Kr. 533.380 mere per år at drive.

Du vil naturligvis påpege at der også er et administrationsbidrag, i år er det Kr. 64.200

Men skal vi så ikke lige huske at A+ har et administrationsbidrag på
TV delen Kr. 197.400.

Da bolignet nok ikke er gratis at administrere må i have lagt et beløb ind i budgettet.

Vil det sige at vi for Bolignet og TV har administrationsomkostninger på ca. Kr. 260.000,- per år.

Som djævlens advokat kommer jeg frem til drift, henlæggelser admistration etc. på Kr. 1.041.680
for Bolignet og TV mod nu 312.500.

Er der i aftalen med A+ en 24/7 service på nedbrud etc.
Grunden til at jeg spørger er, at jeg har læst nogle steder, at det ikke er tilfældet i andre boligforeninger, hvor de kun servicerer indenfor normal arbejdstid.

Bjarne Vinther

Baldur Norddahl sagde ...

Hej Bjarne

Svaret fremgår af blokrådssagen: her

Altså:

"Økonomi:
På grund af prisstigningerne vurderes projektet nu at koste 20,85 millioner kroner. Det finansieres således:

• Stigning i ydelse på lån: 91 kr. pr. måned.
• Stigning på grund af service: 21 kr. pr. måned.
• Stigning på grund af henlæggelser: 20 kr. pr. måned.

Samlet stigning: 132 kr. pr. måned."

Man har forsømt at henlægge korrekt på det gamle anlæg. Hvis man havde fulgt lovgivningen, ville det ikke have været nødvendigt at optage lån for at renovere TV-anlægget, da det jo er et krav at man henlægger til et nyt når det gamle er udtjent. KAB ønsker ikke gentage denne ulovlighed, og dermed henlægges der nu af det nye anlæg.

Man har kun henlagt et mindre beløb til hovedstationen på det gamle anlæg.

Man kan se at udgifter til service er steget noget i forhold til det gamle anlæg. Det skyldes nok at der er meget mere udstyr i det nye anlæg. Service har været i EU-udbudsrunde, så A+ har vundet den fordi de var billigst af dem der bød.

Det er kun dem der er kunder hos A+ der betaler "administrationsbidrag". Jeg vil påstå at de kan kalde det hvad de vil. Alle den slags udgifter skal lægges sammen og ses som en del af pakkeprisen. Sådan har de øvrige debatører også regnet det her.

Jeg kan ikke svare på dit spørgsmål om 260.000 kroner da det ikke fremstår helt klart hvordan du kommer frem til dette tal.

Udgifter til administration af bolignettet er inklusiv i de 30 kroner der går til internet. Mere præcist så går 21 kroner til indkøb af båndbredde og resten til administration.

I dit beløb på ca. 1 million har du flyttet udgifter der betales direkte til A+ af YouSee's kunder, som om de indgår i antenneforeningens regnskab. Men det kan du ikke, for du aner ikke hvor mange der vælger at være kunder hos YouSee og dermed betaler dette administrationsbidrag.

Der er fire forskellige måder at modtage TV nu:

1) YouSee
2) Boxer
3) Satellit
4) ADSL

Vi arbejder også på at finde en leverandør til IPTV så der kommer en femte mulighed.

Man kan sige at 2-4 altid har været mulige, det nye er at man kan undgå at betale dobbelt for sit TV. Så selvom man ikke får gavn af kablerne, så får man gavn af at man sparer at betale til to TV selskaber.

Jeg husker ikke detaljerne i serviceaftalen, men jeg tror det er almindelig arbejdstid.

Anonym sagde ...

Baldur

Tak for dine hurtige svar.
Linket til BR sag 406 a-c var nyttigt.
Må jeg foreslå at de orienteringer og beslutninger i Blokrådet linkes på forsiden af bloggen - Så slipper du for at svarer på noget som allerede er oplyst/vedtaget.

Bjarne

Anonym sagde ...

Balgur

Jeg håber du kan forklare mig følgende forskelle mht. prisstigningen i TV per 1. januar

A+ Yousee
GP 13,72 6,00
MP 28,93 21,00
FP 29,34 22,00

I informations materialet står at det er Yousee der leverer signalet.
Administrationen af det analoge net er dog lagt hos A+.

Bjarne

Anonym sagde ...

Det kom godt nok til at se rodet ud.

Jeg prøver at skrive det på en anden måde.

TV stigninger pr. 1/1-10
GP Yousee 6,00
GP A+ 13,72

MP Yousee 21,00
MP A+ 28,93

FP Yousee 22,00
A+ 29,34

Bjarne

Baldur Norddahl sagde ...

Hej Bjarne

Det er en god observation. Jeg tager det op og vender tilbage når jeg har fået en forklaring.

Anonym sagde ...

Er der sendt noget info materiale ud til hver lejlighed ?

Vi har intet info modtaget siden bolignettet blev vedtaget på et blokrådsmøde sidste år !

Og det at bare finde den blog er temmelig svært....

Anonym sagde ...

Det kan være jeg spørger lidt dumt. Men når jeg ser tv2 idag, ruller der en tekst over skærmen der siger, "Denne tekst udsendes på tv2's analoge signal, det bliver slukket d.31-10 osv..." Da bolignettet ikke er oppe at kører før medio December, mister vi så tv2 og de andre kanaler der modtages analogt?

Baldur Norddahl sagde ...

Der er sendt infomateriale ud. Hvis du ikke har modtaget det, så prøv at gå ned på blokrådssekretariatet og spørg om de har en kopi.

YouSee sørger for at der ikke forsvinder kanaler 1. november. Så vi mister ikke TV2, DR, o.s.v.

Anonym sagde ...

Vores kabler er stadig ikke blevet færdiginstalleret og der er endnu ikke kommet noget forvarsel om endnu et besøg fra teknikkerne - skal man begynde at bekymre sig på nuværende tidspunkt, eller er opsamlingsrunden endnu ikke pågebyndt?

vh. Anders

Baldur Norddahl sagde ...

Hej Anders

Ring til blokrådskontoret. De kan undersøge hvorfor du ikke har fået varsel endnu.

Mig bekendt er det planen at pr. 1 november mangler der kun lejligheder der ikke åbnede anden gang.

Anonym sagde ...

Hej Baldur

OK, tak for info - jeg prøver den vej så.

vh. Anders

Anonym sagde ...

til baldur norddahl.
først og fremmest tak for din tålmodighed og med dine gode forklaringer. jeg har haft stor glæde og nytte af at læse denne blog. glæder mig meget til det hele er på plads og de "nye" kanaler er på skærmen. for mit vedk. er det sportskanalerne der trækker. kanaler vi med stor sandsynlighed aldrig havde fået med STOFA som leverandør.

Anonym sagde ...

Jeg har nu testet internettet. Samt selvfølgelig målt på hastigheden. Det er ganske skiftende (logisk nok) men det er lidt overraskende at det er uploads hastigheden der konsekvent er den langsomste (uanset hvilken testform eller tidspunkt). Den er forsat hurtig, men tænkte det ville være downloadshastigheden der ville være mest i brug. Andre der har "samme" erfaringer?

Hilsener Thor.

Baldur Norddahl sagde ...

Jeg tror det er testserverne som ikke er gearet til upload. De fleste hastighedstest er jo designet til ADSL med langsom upload. Testene har også klart problemer med at håndtere hastigheder over 50 Mbit/s - det bliver upræcist og kommer aldrig over 100 Mbit/s.

Anonym sagde ...

Hej Baldur
Jeg har valgt at overføre mit telefonabonnement til A+. Forleden fik jeg så et brev fra A+ med besked om at pga problemer med en underleverandør, kan abonnementet ikke oprettes før primo januar. Da mit nuværende abonnement er tilknyttet min internetaftale, vil det sige at jeg ikke kan opsige denne de første par måneder. Dette medfører en ekstra månedlig udgift. Naturligvis ikke en acceptabel situation, så måske A+ skulle have en lille opsang.

P.S.Larsen sagde ...

Til informationsmødet stillede jeg flg. spørgsmål, som ikke blev besvaret fyldestgørende:

"Rundsender FM en detaljeret og pædagogisk opbygget folder med skridt-for-skridt beskrivelse af hvad man som beboer skal foretage sig for at få det hele til at fungere - samt priser på alt ?"

I har ganske vist beskrevet hvad man skal gøre - men ikke hvordan!
Det er en illusion at FMs beboere på en gang kan komme igennem på telefonen til Aplus for at få hjælp. I overser, at flertallet af lejere skal have hjælp til det ene eller andet.

Eks.på praktiske problemer:

Hvordan forbinder man sin private domæne-webadresse med en ny gmail-konto? Hvad skal ens webhotel vide?

Hvordan etablerer man forbindelsen mellem ens pc og Bolignettets bredbåndsforbindelse ?

Hvordan sikrer man sig en fast IP-adresse - uden selv at have en server? Koster det ekstra?

Den slags spørgsmål skal I besvare med en "skridt-for-skridt beskrivelse". Ikke blot tematisk som en problembeskrivelse for semi-nørder.

Baldur Norddahl sagde ...

Hej P.S.Larsen

Jeg har ikke hørt at der skulle være problemer med at komme igennem til Aplus support.

"Hvordan forbinder man sin private domæne-webadresse med en ny gmail-konto? Hvad skal ens webhotel vide?"

Der er ingen grund til at flytte til gmail når du allerede har en løsning der fungerer.

"Hvordan etablerer man forbindelsen mellem ens pc og Bolignettets bredbåndsforbindelse ?"

Man sætter kablet i. Ja, det er faktisk så simpelt! Ellers er det netop det vi har betalt Aplus for - ring til dem og de hjælper dig.

"Hvordan sikrer man sig en fast IP-adresse - uden selv at have en server? Koster det ekstra?"

Du udfylder den bestillingsseddel som du har modtaget. Prisen fremgår af samme (det er gratis i månedlig afgift men koster 99 kr i oprettelse). Du kan også ringe til Aplus og spørge.

Anonym sagde ...

Har i fået en forklaring på hvorfor tv pakkerne stiger mere hos Aplus end hos Yousee.

Baldur Norddahl sagde ...

Nej. Det blev også spurgt på info mødet, og YouSees repræsentant kunne ikke svare på det.

Måske man bare må konstatere at YouSee giver mindre rabat til store foreninger i 2010. Eller at deres priser uden rabat er for høje, så de har nedsat deres fortjeneste på listeprisen.

Anonym sagde ...

Balgur – Jeg må erkende at jeg er meget foruroliget over dit svar.
Du/udvalget repræsenterer 1645 lejemål.
Yousee har meddelt deres kunder at deres priser stiger pga. den almindelige prisudvikling (1,75%), stigende ophavsrettigheder samt øget betaling til tv-stationerne.
Det giver ingen mening at fordi I har valgt A+ skal vores priser stige mere end hos Yousee.
Med dit svar er jeg af den opfattelse, at der er frit slag for A+ til prisstigninger.

Hverken du eller jeg ved hvor mange der melder sig til A+ men lad os antage, at de får 1200 kunder, så har A+ sikret sig en ekstra indtjening på over Kr. 100.000 per år bare på tv delen.

Hvad forhindrer A+ i at lade sine priser stige yderligere i forhold til Yousee?

I har valgt A+ som leverandør til andre ydelser på bolignettet. Gør det samme sig gældende her at de udokumenteret kan hæve deres priser?


Normalt beskrives det i leverandør-aftaler af denne størrelse meget nøje hvilke forhold der kan gøres gældende ved prisjusteringer – Er dette ikke tilfældet i vores aftaler med A+?

Mht. Yousee’s rabat til store foreninger:
Bryrup antenneforening 561 medlemmer prisstigning 2010 pr. md.
Gp 5,58
Mp 20,75
Fp 21,33

FM A+
Gp 13,70
Mp 28,34
Fp 29,34

At Yousee/Aplus ikke ville svare ændrer ikke på det faktum, at de har et forklaringsproblem, når det åbenbart er et særligt Farum Midtpunkt tillæg.

Baldur Norddahl sagde ...

Jeg må lige præcisere en misforståelse. Det er YouSee som levere TV signalet og det er YouSee som fastsætter prisen. Aplus står for opkrævningen, og for det får de 10 kr/måned. Aplus har altså ikke sat prisen op. Det er kun YouSee som har sat prisen op.

Vores pris hos YouSee er lavere end YouSees standardpris. Det skyldes at YouSee giver rabat til Farum Midtpunkt fordi vi er mange.

Det er altså YouSees rabat som er blevet relativt mindre. Men det er den hos alle boligforeninger, så der er ikke noget vi kan forhandle her. Vi får samme rabat som andre foreninger af samme størrelse.

Hos Bryrup Antenneforening koster den store pakke 338 kr/måned i 2010. I FM koster samme pakke 279 kr/måned. Vi får altså væsentlig større rabat.

Alle priser fra Aplus er fastlåst i en 3 års periode. De kan derfor ikke sætte prisen op, hverken på TV opkrævning eller netydelserne.

psl@psl.dk sagde ...

Det er ganske kompliceret for de fleste at overføre deres egen domæne-adresse fra en tidligere udbyder til Gmail, at hente indbakke og udbakke og adressekartotek til Gmail. Flytning fra POP3 til Imap er ikke for almindeligt dødelige. Hvor henter man instruktion i al det ?
Er det ikke Bolignetudvalgets ansvar at stille den hjælp til rådighed når I nu ikke inden beslutningen om at oprette bolignettet har oplyst beboerne om at det her er et problem som skal løses fordi Bolignettet ikke tager ansvar for mailsystemer ?

Baldur Norddahl sagde ...

Står du til rådighed?

Bolignetgruppen består af frivillig arbejdskraft, og der er simpelthen ikke overskud til at yde gratis IT support. Men vi tager gerne imod tilbud om hjælp.

Når det så er sagt, så er det faktisk ganske ukompliceret. Gmail kan både pop3 og imap, så du bruger bare det du kender bedst. At flytte mail over er blot et spørgsmål om at oprette begge konti samtidig i Outlook/Thunderbird/Whatever og så trække foldere fra den ene til den anden.

Der er da heller ikke væltet ind med forespørgsler.

Du finder en generel vejledning her. Der er også en specifik vejledning for Outlook her.