tirsdag den 20. oktober 2009

Bolignet i test

Der er nu kommet liv i netstikket. Indtil 1. November er der tale om en test og hastigheden er begrænset til 1 Mbit.

Der er to netstik i lejlighederne som er farvekodet henholdsvis grøn og rød. Så var det meningen at jeg kan fortælle at det var enten det grønne eller det røde stik som har net. Men to medlemmer af bolignetudvalget har konstateret at det er det grønne stik hos den ene og det røde stik hos den anden.

Så proceduren er desværre at man må prøve sig frem til hvilket stik der er det rigtige.

17 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hej, der er åbnet op ja, men modtager ikke nogen ip-adresse lige meget hvad jeg tilslutter til stikket?

Baldur Norddahl sagde ...

Det oplevede jeg også med min router. Men det virker nu. Så prøv igen.

Jeg har fået oplyst at det er det grønne stik som er korrekt. Lejligheder med net i det røde stik er en fejl.

Anonym sagde ...

Hej,

skulle sætte min router op som acces point før der kunne komme hul igennem,(kan ikke tilslutte computer direkte stadig) er det også måden fremover? da jeg så ikke vil kunne sætte dhcp op på lan delen, hvilket virker lidt mærkeligt

Nisc sagde ...

Testede lidt idag

Ned og op nogenlunde ens 1.74 MB/sec.

Det må siges at være pænt på en 1Mbit hastighed,

Ingen problemer med router, hverken med lan eller Wlan. Direkte i grønt stik også fint.

Baldur Norddahl sagde ...

Til anonym: Der burde ikke være noget der forhindrer dig i at køre din router som normalt. Prøv at ændre det tilbage og se om det ikke stadig virker. Jeg tror bare der var lidt problemer med at uddele IP adresser, som nu er løst.

Til Nikolaj: De har åbenbart åbnet op for den fulde hastighed idag. Jeg har målt over 180 Mbit/s i download ved at køre to computere samtidig. Diverse hastighedstest har svært ved at måle så store hastigheder. På mine gamle computere kan den højst komme op på 95 Mbit/s, men det er min computer der ikke kan følge med.

Du skulle kunne opnå bedre hastighed end 1,74 MB/s. Har du testet trådløst?

Jeg bruger følgende test-sites:

http://hastighedstest.tdc.dk/
http://speedtest.net/
http://www.pingtest.net/

Vi må huske på at lige nu har vi alle det der svarer til x1 hastighed, men der er nok ikke så mange der ved at nettet er aktivt. Så man kan måske forvente denne hastighed om natten mens der vil være nogle flere om at bruge nettet om aftenen.

Så det bliver spændende at se hvad der sker 1. November, når samtlige beboere skal hastighedsteste nettet samtidigt.

Anonym sagde ...

Hej,
har nu prøvet med 3 bærbare og 1 stationer, ingen af dem kan modtage nogen ip-adresse hvis jeg tilslutter dem direkte, men hvis jeg tilslutter router som acces point får jeg tildelt en ip adresse udefra og ikke fra den. da den ikke kan modtage nogen hvis den sættes i router mode.

Baldur Norddahl sagde ...

Du kan jo prøve at ringe til A+ support. Det er det vi betaler dem for. Men det er muligt at de først vil hjælpe fra 1. November.

Det er jo også sandsynligt at de stadig er i gang med at skrue på nogle ting. Vi kan ikke rigtig brokke os, før vi når lanceringsdatoen.

Selv har jeg konstateret det mærkelige fænomen, at bruger jeg min router, så har jeg ubegrænset hastighed. Men tilslutter jeg min laptop direkte, så er jeg pludselig begrænset til 1 Mbit/s. Igen så har jeg tænkt mig at klappe hesten, og se hvad der sker om en uge.

Nisc sagde ...

Du har ret Baldur. Med de programmer som du bruger opnås flotte hastigheder.
Jeg kører wifi N-draft. (78 mbps med routeren oven på)
Omkring 34 Mb Up/Down hos TDC og Speedtest. Grade A på pingtesten.
Men med Ciscoprogrammet: "Speed Meter pro" er det mere beskedent 1,9 ned og under 1 op....
Jeg prøver et egentligt download i eftermiddag.

Anonym sagde ...

Testede vores netstik igår aftes kl ca 20. Fik kun ½ mbit op/ned

Michael Mølbach sagde ...

Vi har i blok 23 lige testet bolignettet ,og hastigheden ligger konstant på 95 Mbit download/37 Mbit upload. Vores ping ligger på 0 (som er det bedste der findes)
Vil I selv teste jeres forbindelse, kan jeg meget gerne anbefale denne testside:

www.speedtest.net

Nisc sagde ...

måske divergenserne opstår fordi testene hos TDC og Speedtest i virkeligheden bare måler hastigheden internt...det tyder ping på 0 på og 100MB/s..:-|

Ellers har jeg svært ved at greje hvad det kan være...

Anonym sagde ...

Jeg har det så ekstra underligt her!
Her er det grøn stik som er aktiv.
MEN!
Sætter jeg min laptop (med kabel) til, kan den ikke finde IP/DNS.
Ej heller kan min router.
Men her kommer det underlige, min Xbox 360 (med kabel) finder uden problemer på nettet.
Dog temmelig sløvt, men det virker.
Får vi et brev om Prim, Sec DNS, Faste IPer osv?

Baldur Norddahl sagde ...

Man kan ikke sætte IP op manuelt. Der kommer derfor ikke et brev med DNS etc. Det skal køre automatisk.

Ring til support og få hjælp til at fejlsøge. Måske de afviser at hjælpe med din router, men de bør kunne give hjælp med at tilslutte computeren direkte.

Nettet er slet ikke belastet, så alle bør få høje hastigheder hele tiden (>50 Mbit/s). Hvis du ikke får det, så bør du også ponke support for det.

Nisc sagde ...

Tja...efter en del telefonsamtaler og opsætning af fast IP som en DHCP tildeling fik jeg da lidt mere gang i netværket. oplevede i starten omkring 80-100 Mb/s, men så efter nogle timer var hastigheden igen meget langsom 0.6 -0,8 Mb/s. Så kom det op igen.
Nå i de sidste 24 timer er det blevet stabilt omkring 45Mb/s ned 13Mb/s op. Telefonsupporteren som jeg havde kontakt med er desværre taget på ferie nu..
Mine mail adresser. De lever vist deres eget liv. En enkelt af dem kan bruges. Resten kan jeg ikke komme ind på fordi password ikke virker. Det kan man rette i "Dinkonto.dk" hos Telelet, hvis det ellers var muligt der, at komme til at rette noget. For der står bare :Dine abonnementer
Her kan du se en oversigt over dine abonnementer hos Telelet.
Data
Abonnement Garanti med prioritet 3 - kr. 150
E-mail adresser
Du har ingen e-mail-adresser
:-|
Der kan derfor ikke linkes til et sted hvor der kan arbejdes med mailadresserne...Mystisk!

Er der andre som oplever lignenede finurligheder??

P.S. burde vi ikke oprette en mere tydelig blog til at skrive om Bolignetstof i?

Anonym sagde ...

Hej

Er jeg den eneste som tit støder på ip-adresse konflikt, og ikke kan komme på nettet,da adressen er i brug fra en anden computer i midtpunkt.
Har dynamisk ip. Men måske er det måden at lokke penge ud af folk for at købe en fast ip.

hilsen

Allan

Baldur Norddahl sagde ...

Hej Allan

Nettet har en funktion, som skal forhindre at andre "stjæler" ens IP adresse. Uheldigvis er denne funktion ikke aktiveret endnu, på grund af tekniske problemer som leverandøren arbejder på at løse.

Hvis du ringer til Aplus support, så kan de hjælpe ved at spore hvem der har taget din IP adresse, og eventuelt blokere ham.

Anonym sagde ...

hej alle

Jeg har samme problem som Allan, jeg kan godt komme på med en laptop men ikke en router, jeg for godt nok tildelt ip 77.98.x.x. samt dns 1 oog 2. men kan stadig ikke få hul i gennem. har prøvet med forskellige router. jeg har aldrig været ude for dette før. er der nogen der kan hjælpe.