søndag den 25. oktober 2009

Digitale kanaler

Alle der modtager TV på en antenne, skal inden 1. november anskaffe en digital TV modtager. Det gælder dog ikke os som bor i lejlighed, og modtager signalet fra et antennesystem.

YouSee sørger for at sende de fleste kanaler ud i både digital og analog form. Dit gamle TV kan derfor modtage kanalerne som altid. Dog er der kun plads til et begrænset antal analoge kanaler i nettet, så for at få plads til de mange ekstra kanaler, er der nogle som kun findes som digitale kanaler.

For at få fuld udbytte af din TV-pakke skal du altså kunne modtage digitalt.

Jeg har undersøgt mulighederne for at modtage digitalt. Hvis du har et moderne TV er det muligt at det kan det allerede. Du skal undersøge om det har en såkaldt DVB-C modtager.

De fleste har ikke en sådan modtager og skal have en tuner-boks. Her skal man være opmærksom på at de fleste bokse er beregnet til antenne. En boks til antenne kan man genkende ved at den er mærket DVB-T. Der er også bokse som er beregnet til satellit og de er mærket DVB-S. Ingen af disse to typer virker på et antennesystem, så du skal være omhyggelig med at det skal være en DVB-C type. Det gælder også for mange nye TV, som ofte kun har DVB-T tuner.

Man kan købe en boks til standard TV til 495 kroner hos YouSee. YouSee har også en boks til HD-TV på tilbud lige nu til 995 kroner.

Disse priser er uden et såkaldt programkort. Programkortet er kun nødvendigt hvis man vil købe ekstra digitale ydelser. Det er f.eks. leje af film, mulighed for at sammensætte din egen TV pakke og ekstra digitale TV pakker. Programkortet koster 30 kroner i leje om måneden eller man kan leje boks og kort sammen for 89 kroner per måned.

Man behøver ikke købe den digitale tuner hos YouSee. Jeg har f.eks. fundet en Samsung DCB-B270 SD til 591 kroner og en Samsung DCB-H380 HD til 1247 kroner. Det er så ikke billigere end at købe hos YouSee, men måske nævnte modeller har andre fordele. Det må være op til den enkelte at vurdere. Flere muligheder her.

21 kommentarer:

Anonym sagde ...

Det er godt skrevet omkring digitalboks. Tak for det.
Per Graugaard

Anonym sagde ...

Vil gerne vide om følgende regnestykke er korrekt.

For at opretholde samme kanaludbud bør man vælge mellempakken. Antennebidrag 162 kr + 23 ophavsafgift + 182 mellempakken = 367 kr.

Hvis det er korrekt er det en stigning på 142 kr. der så dækker over hver lejlighed også får internetadgang, men af en ukendt hastighed og kvalitet. Dvs. en del mennesker vil opleve at skulle betale 142 kr. ekstra plus udgifterne til digitalboks DVB-C for at kunne se samme antal kanaler som nu og ikke har brug for internettet.

De forskellige bokse du henviser til ved Yousee kan jeg kun finde under "Youseeplus" som tilkøbsprodukter hvis jeg opretter mig som Youseeplus kunde. Hvis du har fundet dem på andre sider/steder ved Yousee vil jeg gerne se linket?

Bedste hilsener Thor.

Baldur Norddahl sagde ...

23 kroner til ophavsret er en del af det du betaler til YouSee og er inkluderet i pakkepriserne. Det er den del som kaldes "copydan/koda" på prislisten fra A+.

Så dit regnestykke skal være 162 kr + 182 kr = 344 kr.

Det er korrekt, at ønsker man nøjagtig samme antal kanaler som nu, og kan man ikke bruge netforbindelsen, så kommer man til at betale 142 kr mere om måneden. Er man alligevel i den situation, så må man se det ligesom vaskeriet og andre fællesfaciliteter, som man heller ikke nødvendigvis benytter sig af.

Jeg vil dog mene at der sandsynligvis er få personer som hverken værdsætter muligheden for selv at vælge TV pakke og leverandør, eller kan bruge netforbindelsen.

Du kan finde digitalboksen her under punktet "Køb af andet digitalt udstyr".

Baldur Norddahl sagde ...

Jeg vil lige tilføje at hastigheden naturligvis ikke bliver ved med at være "ukendt". Der bliver lavet statistik, som bliver offentliggjort, så at man kan se præcis hvad man kan forvente.

Jeg har endnu ikke oplevet hastigheder under 50 Mbit/s og det er som regel hurtigere end 100 Mbit/s. Så måske du skulle prøve det, før du dømmer det ude på hastighed. Det er live lige nu, så det er bare at sætte computeren til netstikket.

Anonym sagde ...

Hejsa

Tak for svar. Linket føre hen til "You see plus" hvor man skal købe "You See Plus" for at få mulighed for tilkøb af "boksen". Hvilket jeg ikke kan få frem som valgmulighed da jeg ifølge siden ikke er "kabel tv kunde" ved Yousee.

Ifølge det seneste nyhedsbrev vi modtog ville testhastigehederne på internettet kun være 1 Mbit. Så vi har af naturlige årsager ikke testet det. Hvis nettet nu er på 50 mbit er det selvfølgelig hurtigt.

Man kan altid forstå stigninger i ens boligudgifter som en naturlig udvikling af driftsudgifter. Denne stigning bringer blot vores boligudgifter op over 10.000 kr. (hvoraf huslejen er 8054kr.)

Hilsener Thor.

Baldur Norddahl sagde ...

Du kan blot ikke købe digitalboksen online, medmindre du er YouSee Plus kunde. Du skal ringe til dem eller finde en TDC butik.

Hastigheden indtil 1. november var 1 Mbit/s. Indtil de pludselig opgraderede alle der var tilsluttet på det tidspunkt. Jeg er ikke klar over om du får 1 Mbit/s eller ubegrænset, hvis du prøver nu. Men ellers er der 5 dage til, så det går nok.

Anonym sagde ...

Hmm. Jeg er også lidt forvirret. Jeg kan tilkøbe mig en garantihastighed for 100 kr, på 10/10. Men jeg kan også købe en X2, altså 20/20. Men hvad betaler jeg for? Betaler jeg for, at jeg KAN være heldig, og få hvad jeg betaler for, eller betaler jeg for at få det samme som alle andre med basis hastigheden får??? Sorry hvis der er penge på bordet, forventer jeg også et synligt produkt.Som jeg ser det virker det som om, at man sælger det, som alle andre også får.

Baldur Norddahl sagde ...

x2 er ikke 20 Mbit/s. Det betyder blot at man får den dobbelte hastighed af en x1, såfremt vores fælleslinje er overbelastet.

Hvis linjen ikke er overbelastet, så har du effektivt en 500 Mbit/s til rådighed, uanset hvilken hastighed du har købt.

Da linjen er købt og betalt, ser vi ingen grund til kunstigt at begrænse nogens hastighed. Derfor handler det hele kun om minimumshastigheder - maksimum er 500 Mbit/s for alle.

Der er ikke nogen der sælger noget her. Farum Midtpunkt har en udgift til en fælles linje, og det er bare en måde at fordele udgifterne på. Du kan bestille højere prioritet end de øvrige beboere, mod at du også spytter lidt mere i fælleskassen. Ekstraindtægterne bruger vi så på at opgradere linjen.

Jeg vil anbefale ikke at bestille højere prioritet, indtil at du har prøvet hvad du kan forvente af nettet.

Anonym sagde ...

1. Er der nu en permanent netforbindelse, eller skal man vente med at opsige sit abonnement?

2.Er det kun skemaet til ekstra stik ledninger man skal aflever til ejendomskontoret inden d. 1 nov, eller skal tage stilling til hastighed, fast ip-adr tv samtidig? Ved godt at det måske er nævnt tidl., men det hele virker meget uoverskueligt, og er lavet på en upædagogisk måde.

mvh

Allan

Baldur Norddahl sagde ...

Netforbindelsen er permanent. Du kan roligt opsige din gamle forbindelse.

Det er kun skema med ekstra stik som skal afleveres inden 1. november.

Jeg anbefaler at man ikke opgraderer hastighed på nettet, før man har prøvet basisnet.

Allan Knaap sagde ...

Som jeg kan se det er der da en god fornuft i at købe en Samsung DCB-H380 HD til 158 Euro frem for en YouSee Boks (uden YouSee kort og abonnement) til 2.695 kr.. medmindre der er væsentlige forskelle mellem disse produkter.

plrdk01 sagde ...

Hej Baldur, et al,
Vil lige henlede opmærksomhed på følgede vedr. YouSee Plus:

"Få en aftale om YouSee Plus, hvor I får mange flere digitale fordele med en YouSee Boks og et YouSee Kort."

"Priserne afhænger af, hvor mange I er, og hvilken løsning, I ønsker. Vi skruer gerne en løsning sammen, der passer jer. Ring og få et tilbud på 80 60 50 00."

http://yousee.dk/publish.php?dogtag=ktv_fore_ktv_dig

Det virker som om at YouSee Plus med alle fordelene så som box/Optager og kanaler kan opnås billigere hvis de beboere der måtte ønske dette samles i en gruppe!

MVH,
Peter

Allan Knaap sagde ...

Samsung DCB-H380 HD som bliver omtalt er nu at finde på forhandlerens danske hjemmeside:
http://www.redcoon.dk/index.php/cmd/shop/a/ProductDetail/pid/B196617/cid/13019/Samsung_DCB_H380_HD_sort/

Anonym sagde ...

hej baldur.
jeg er blevet lidt forvirret. havde troet der var "nye" kanaler allerede i dag 1. november. er det noget jeg har misforstået eller er det mit tv der er for gammelt. jeg har ikke købt nogen dvb-c modtager da jeg ikke troede det var nødvendigt. er det det, der er galt ???
på forhånd tak.

Baldur Norddahl sagde ...

Der kommer først nye kanaler omkring midten af december.

1. november er datoen hvor netdelen af bolignettet officielt er startet.

Det er også datoen hvor Danmarks Radio holder op med at sende analogt, men det får ingen betydning for os. Man har monteret en fælles DVB dekoder i TV-hovedstationen som oversætter fra digital til analog.

Svend sagde ...

i forbindelse med mødet omkring bolignettet d. 3. nomember havde jeg indsendt et spørgsmål omkring DABkanalerne, men jeg har ikke set noget omkring radiokanalerne overhovedet. desværre var jeg forhindret i at møde op, så derfor: på vores (gamle) system kan DAB, høres genem fjernsynsudtaget, hvor finder jeg dem på det (nye) system. Svend 74 D

Svend sagde ...

hvor kan man finde Dabkanalerne på bolignettet?

Baldur Norddahl sagde ...

Hej Svend

Jeg beklager at dit spørgsmål er blevet overset.

Jeg kender ikke umiddelbart svaret på dit spørgsmål, men tager det op og vender tilbage når jeg har fundet ud af det.

Det vil først være den 15. December at DAB flyttes, i forbindelse med at vi skifter til signal fra YouSee. Indtil da skal du hente dem hvor du plejer.

Mvh. Baldur

Baldur Norddahl sagde ...

Jeg har fået at vide, at YouSee ikke har DAB. Man er altså nødt til at bruge en stueantenne til at modtage DAB efter 15. december.

Morten sagde ...

Jeg har et spørgsmål ang yousee bokse.

Jeg har en kollega som bor i Rødovre hvor de er 200 lejemål i boligforeningen, og der har de lavet en aftale med yousee om at de lejer den store boks (3126) m.hdd til 20kr om måneden, og lille boks (3106) til 0 kr om mdr.
Det må da også være en oplagt mulighed her i FM da vi jo er væsentlig flere lejemål end 200.
Hvorfor har i ikke undersøgt dette ?

Baldur Norddahl sagde ...

Der er mange måder at modtage rabat på. De har nok ikke ligeså billige TV-pakker som vi har, men det er jo svært at sige uden mere information om foreningen.

Aftalen med YouSee er forhandlet gennem KAB, som har mange antenneforeninger. Jeg har derfor tillid til at de ved hvordan man får de bedste priser ud af YouSee.