lørdag den 9. januar 2010

Verdens hurtigste bolignet

Bolignettet har nu kørt i et par måneder og alle burde efterhånden være koblet op. Vi har fået erfaring med udnyttelsen af vores fælles 500 Mbit/s linje, som var umulig at forudsige før nettet startede.

Der var en del spekulation om linjen nu var hurtig nok, og derfor blev der etableret mulighed for at købe højere priortiering samt hastighedgaranti på 10 Mbit/s.

Det sidste har vist sig at være lidt af en joke. Nettet har maksimalt være belastet med mere end 200 Mbit/s i mindre end 5 minutter ad gangen. Samtlige 1645 lejemål har derfor haft glæden af at kunne downloade med mindst 300 Mbit/s, uanset hvilken prioritet man har valgt.

Det er så hurtigt at det er svært at efterprøve. TDCs og YouSees hastighedsmåler er f.eks. begrænset til 200 Mbit/s, og min computer kan ikke følge med til mere end ca. 150 Mbit/s, som ses på billedet ovenfor. Men det er min computer som sætter begrænsningen og ikke vores internet.

Mange routere er begrænset til 100 Mbit/s eller har en langsom CPU som ligeledes nedsætter hastigheden.

Man kan sige at en 500 Mbit/s linje måske er for hurtig til Farum Midtpunkt. Men jeg er nu godt tilfreds alligevel. Udgiften til selve internetlinjen er kun på 21 kr per måned per lejlighed. Det kan ikke blive ret meget billigere. Hvis vi sparede 5 eller 10 kr/måned ville vi ikke længere have det overskud, som gør at linjen bare er hurtig nok uanset hvad der sker.

Faktisk er vores største problem lige nu, at finde ud af hvad vi gør med dem der har købt højere hastighed. Det giver ikke rigtig mening at opkræve penge for noget, som alle i praksis får med basisnettet. En kommerciel internetudbyder vil gribe chancen for at tjene en masse penge, men Farum Midtpunkts antenneforening har ikke til formål og må ikke tjene penge.

100 kommentarer:

Unknown sagde ...

Det er bestemt ikke dårligt, jeg har selv testet det til 270 Mbit ned/124 Mbit op.

http://www.speedtest.net/result/677240967.png

Mit gæt er dog at folk med tiden begynder at bruge nettet mere.

Personligt har jeg valgt den største løsning (5x + 10 Mbit garanteret), og har intet problem med at betale for det selvom det i princippet er en "joke" som du selv skriver - garanteret båndbredde er et must for mig for overhovedet at overveje at bruge det til noget seriøst, så jeg håber ikke at i overvejer et lukke produktet :).

Brug pengene på bedre eller redundante linier, interne services eller andet der lige giver mening.

Baldur Norddahl sagde ...

Jeg overvejer at ændre det så alle har 10 Mbps garanti på basisnettet, og x2-x5 bliver konverteret til 20-50 Mbps garanti.

Lige nu er det ikke så aktuelt, men som du siger, så kan det være det kommer en dag.

Unknown sagde ...

Umiddelbart giver det ikke mening for mig at give alle lejligheder 10 Mbit garanti, så er det jo ikke længere en garanti, men en best effort.

hvis 1800 lejligheder skal have 10 Mbit garanti skal der teknisk set en 18 Gbit linie til, ellers kan det ikke være en garanti..

Den nuværende løsning med at fordele båndbredden ligeligt per bolig, og så kan de som måtte have et behov for båndbredde betale for dette

Jeg er godt klar over at alle ikke bruger linien samtidig - men for mig er garantien netop noget jeg betaler for, for at have kapaciteten til rådighed i situationer hvor næsten alle bruger det, og jeg står og skal bruge det. Ligesom en forsikring :)

Baldur Norddahl sagde ...

Internettet er i forvejen "best effort" som du kalder det. Ingen internetudbyder har opkoblinger som er lig med summen af kundernes linjer.

Det giver masser af mening. Lad os sige at gennemsnitshastigheden på nettet lige nu er 40 Mbps. Så vil ham med 50 Mbps garanti få tildelt lidt ekstra og alle andre får lidt mindre.

At basisnettet også har en garanti er et udtryk for at der må sættes en grænse for hvornår vi opgiver at servicere dem med 50 Mbps garanti. Ellers kan man forestille sig en situation hvor 50 Mbps folkene bruger hele kapaciteten og alle andre får 0. Det vil ikke være rimeligt, da vi alle betaler til nettet, også dem der nøjes med basisnet.

Jeg kan iøvrigt nævne at 1 Mbps koster 70 kr/måned hvis det skal være med ægte garanti. Hvis du virklig er interesseret i at betale 700 kr/måned for din 10 Mbps garanti (eller en anden selvvalgt hastighed), så kan vi sikkert godt lave en aftale med Aplus om at sælge det produkt til dig.

Unknown sagde ...

Det er et godt system vi har fået, hvis det ellers kan blive stabilt. Det har nu faldet ud mange gange siden lørdag morgen sidst i dag, mandag den 11-01-10 kl. 1625.

MVH

Niels 148A

Baldur Norddahl sagde ...

Hej Niels

Det er ikke godt, hvis dit net ikke er stabilt. Det er ikke et globalt problem, for jeg sider også at bruger nettet hele dagen, og hører blandt andet netradio. Så jeg opdager hvis det falder ud, og det har det ikke gjort.

Der er heller ikke noget at se på vores trafikstatistik.

Så jeg tror det bedste er at du ringer til Aplus support næste gang det falder ud, og får dem til at lave en sporing på din lejlighed.

Nisc sagde ...

Gid det var så vel!

jeg har også oplevet de hurtige hastigheder, men må konstatere at her efter nytår, idag medregnet, kører min forbindelse bestemt ikke med de flotte hastigheder.
lige nu NED over de 150 Mbit men.....Uploadet...sølle 4-6 Mbit.
Jeg har 3x hastighed og fast IP...
Det er sgu ikke godt nok. Telelet medgav mig at der i weekenden var problemer med at være på nettet og tilsyneladende er fejlen ikke rettet tilfredstillende endnu..

Gad vide om der er nogen som kører "helt vildt upload" eller tunge servere?

Jeg bor i blok A...den med de svingende hastigheder...

Baldur Norddahl sagde ...

Problemet i weekenden er beskrevet her på bloggen og var lørdag morgen fra 7:30 til ca. 11:20. Der har mig bekendt ikke været problemer ud over det.

Jeg har for god ordens skyld lige målt hastigheden, og jeg får fuld knald igennem, også som upload.

Du kan se at der ikke er nogen som kører helt vildt upload: trafikgraf

Så længe den graf ikke rammer 500 Mbps, så er der masser af ledig kapacitet.

Du kan iøvrigt også se en graf over blok A: her.

Hvis der bliver ved med at være langsomme hastigheder, så vil jeg gerne komme forbi med en laptop og teste efter. Jeg skal bruge håndfaste beviser overfor Aplus, som ikke bare kan afvises med at det er dit udstyr det er galt med.

Men inden prøv lige at ringe til dem igen, og se om de ikke kan løse problemet.

Nisc sagde ...

Tak for svar hurtigt svar
Jeg skiftede routeren ud...samme resultat. prøver også lige den direkte forbindelse og ringer så til Aplus, hvis der fortsat er problemer.:-)
Hvis jeg ikke løser problemet selv, er jeg meget taknemmelig over dit tilbud om at komme og måle..:-)

Unknown sagde ...

De gange jeg har testet forbindelsen her i 141F har den ligget på 50-100 mbit både op og ned.

Min router kan klare mere men min bærbar har kun 100 mbit netkort.

Må indrømme at jeg var lidt skeptisk omkring nettet da jeg læste om konfigurationen første gang med det hele kører bare super godt her.

Glenn sagde ...

Jeg tilslutter mig udtalelserne om at netværket ikke har været stabilt her i det nye år, og stadig ikke er det.
Jeg bor i blok B og har haft en del udfald, og et opkald til Aplus er ikke lig en løsning.

Unknown sagde ...

Når jeg henter mine ting sætter min computers hastighed begrænsningen på ca 260Mbit, det er min pc der ikke kan følge med og ikke nettet.
Jeg kører dog normalt på min wireless router som max kan køre 100 Mbit - Det er mere end fint til mig.

Alt i alt er jeg meget tilfreds !

Jeg har dog oplevet at der af og til ikke kommer data igennem, mest om natter imellem 23:50 og 02:15.
Jeg har også oplevet at hvis jeg skifter mit udstyr ud (f.eks. pc istedetfor router) går der timer før det kører ordentligt igen.

Jeg vil lige minde folk på der bruger trådløst internet at man indirtekte deler båndbreden med sin nabo, det er fordi der kun er 3 radiobånd (4 hvis man tager N båndet med).
Kanal 1,6,og 11. Rent faktisk kan for mange radionet i nærheden forstyre hinanden så ens hastighed bliver mindre.
Der findes et gratis program som heder netstumbler, det kan fortælle dig hvilke trådløse net der er i nærheden, og hvilke kanaler der er i brug og af hvor mange.
Ofte kan det betale sig at flytte til en ny kanal der ikke er så mange på, det gør du i din wireless router, se evt din manual på produktet.
Nogle gange er der bare ikke noget at gøre : Jeg selv bor i en 2 etagers lejelighed og i stueetagen falder hastigheden helt ned til 2 Mbit, det er naturligt da der er armeret beton i vejen for signalet.

Jeg har dig et spørgsmål til baldur :
Når min pc er direkte på kører netkorer med 1 GB/s, hvis jeg vil sende en til en anden i midtpunktet, gør jeg det så internt med 1GB/s eller 500MB/s ?
Med andre ord er internt midtpunkt data ude og vende på nettet ?

Baldur Norddahl sagde ...

Hej Nic

Internt i Farum Midtpunkt kommunikerer vi med 1 Gbit. Signalet skal altså ikke først ud på nettet og vende.

Unknown sagde ...

Heh ja mig 200mb ned og 20mb up er hvad jeg får uanset hvad jeg gør og hvor jeg tester lidt træls haft det sådan her fra starten :(.

Især når den burde kunne gøre bedre i upload. Vi køre jo ikke Asymetrisk.

Baldur Norddahl sagde ...

Måske du kan prøve med en anden computer.

Det er svært at sige noget om hvorfor enkelte opnår lavere hastigheder. Det kan være alt fra computeren, router, defekt kabel og så videre.

Men det kan heller ikke udelukkes at der er noget galt med bolignettet. Det er jo helt nyt, og det kan jo være at der findes defekte kabler eller stik rundt omkring.

Hvis du kan få 200 Mbps ned, så burde du også nemt kunne få meget mere end 20 Mbps op.

Unknown sagde ...

Nemlig der vi enig.

Men det ikke min PC for har dobbelt checket alt.

Kablet er helt nyt.

Så det undre mig har dobbelt checket alt på min PC.

Godt nok har jeg en hardware fejl men når jeg opnår 200 - 300 mb ned så burde jeg kunne opnår det samme op men gør det ikke.

Nisc sagde ...

Tilsyneladende kører mit netværk
pænt 160 / 90 Mbit nu. Men jeg måtte igennem en samtale med Aplus, som medgav mig at der nok var noget i vejen med signalet siden jeg ikke kunne få fornyet min faste IP via DHCP (et særligt APlus arangement)så snart jeg ikke var koblet op med data overførsel i nogle minutter.Jeg var igang med 3 forskellige routere på det tidspunkt. Rende ind under trappen og genstarte routeren er ikke lige sagen....
Nå jeg gik igang med at rode inden teknikeren kom i gang efter de lovede max 5 dage. Jeg skiftede min router med 4 forskellige(alle D-Link dir 635 eller 655) og diverse eksotiske opsætninger. Venten og testning. tilsidst lykkedes det ved at sætte alt, der bare mindede om DHCP i routeren, fra -på nær ét sted i opsætningen. Det virkede og nu kører det...(indtil videre ? ;-) )
Om det er min opsætning eller Aplus som har fået deres switche til at funke..Det får jeg nok aldrig at vide.. Da teknikeren ringede efter 5 dage var alt fortsat i orden..

Wintermute sagde ...

Har brug for et godt råd. Forsøgte at komme i forbindelse med netværket med en 54Mbit NetGear router og måtte konstatere at kontakten gik sig en tur i det øjeblik routeren blev tilsluttet netudtaget.

En IT-nørd der assisterede mente, at det måske kunne skyldes at routeren ikke kunne kapere signalet fra netudtaget. Der var forbindelse mellem PC og router lige til det øjeblik stikket blev sat i netudtaget. Og derefter begyndte routeren at blinke i stedet for konstant. Der er tilsyneladende ikke problemer med selve stikket da internet fungerer fint med direkte forbindelse til PC.

Er der nogen der har en god forklaring? Skal jeg have fat i en anden router - og i givet fald, nogle anbefalinger af mærke?

Unknown sagde ...

Jeg har genrelt oplevet at det nye net giver mig utroligt god upload/download rate. Til gengæld "hænger" almindelig web browsing i bremsen med utroligt lang loadtid (NB: nej jeg downloader ikke samtidig).

Jeg har prøvet at skifte DNS da jeg mente at det kunne være aPlus's DNS der var overbelastet men uden held.

Er der andre der har oplevet det samme og måske endda fået det løst?

Unknown sagde ...

Wintermute --> Hmm nej din router burde kunne klarer det hvis det er en router med RJ45 stik i WAN porten som det hedder. Men hvis routeren var en du før i tiden brugte på en telefon linie med et lille RJ11 kabel så har du helt ret så skal du have en ny.

Hvis du har problemer stadig vil jeg gerne kigge på det for dig.

Sven Bering --> Aplus DNS er noget skod jeg køre med Google's DNS giver hurtigere svar tider i alt.

Men hvilken browser bruger du for det kan sagtens være din browser som er problemet jeg selv køre kun med Firefox alt andet er ikke hurtigt og sikkert nok i mine øjne.

Unknown sagde ...

Det er et fremragende hurtigt net vi har i øjeblikket :)

Men kommer det til at betyde noget hvis mange vælger den ip tv løsning jeg nu ser man nu kan tilslutte sig ?

Jeg sidder netop nu på mit arbejde i københavn, og ser ud af vinduet en bus der kører forbi med reklamer for en udbyder der sælger 40 Mbit til 399,-

Set ud fra den vinkel har jeg jo hurtigere internet OG fuld kabel-tv pakke fra yousee til en billigere pris end det man kunne købe en 40 Mbit forbindelse til.
Så det må da siges at være den rigtige vare til den rigtige pris vi har i midtpuntet :)

Baldur Norddahl sagde ...

Hej Bent

Dansk Bredbånd er i gang med at grave deres egen fiber ind. IPTV kommer derfor ikke til at påvirke vores internet.

Unknown sagde ...

-> Morten Stig. Tak for tippet.
Jeg prøver lige med google DNS istedet for openDNS og ser om det giver bedre resultat.

Jeg kører både firefox (det meste), IE (det som kkun kører på IE) og Chrome (wave og gmail) alt efter hvad jeg skal bruge.

Wintermute sagde ...

----> Morten Stig - først og fremmest tak for tilbagemeldingen.

Stikket er RJ45, så den side skulle være i orden. Det skal siges at routeren er fra TDC - kan der være en "spærring" så den kun snakker TDC?

Er der krav til routeren på WAN-siden? Da vi koblede PC direkte i væggen observerede vi en transmissionshastighed på 1 Gbit.

Unknown sagde ...

Her til aften kører nettet ikke ret godt

http://www.speedtest.net/result/697970759.png

Unknown sagde ...

google dns gjorde det. takker

Unknown sagde ...

Baldur kan du forklare hvorfor nettet igår og idag har lavet nogle dyk i hastigheden?

Igår aftes omkring kl. 22 røg hastigheden ned under 1mbit begge veje og den har lige gjort det samme igen her kl. 10.40.

Der går mellem 1 og 10 minutter før at den så ryger op på normal hastighed igen, og det er ikke helt holdbart.

Knægten røg ud af sit online spil og kom og brokkede sig.

Unknown sagde ...

Sven Bering ---> Chrome SMID DEN UD det er det væreste gang sorry for sproget lort fuldt med spyware, adaware for at følge med hvad du laver på nettet. Firefox kan klarer Gmail og Wave. Jeg selv bruger kun Firefox til at også det "som kun virker i IE" fordi hvis du sætter firefox rigtigt op med de rigtige exstentions så er Firefox klar til alt har endnu ikke mødt noget min firefox ikke har kunne klarer.

Wintermute ----> Nej der er ikke krav til WAN siden i den forstand hvis den kan klarer 1gb så er du sikker på at kunne få fuld udnyttelse af internettet kan den kun klarer 100mb så får du ikke mere end 100mb uanset hvad.

Og ja det at det er en TDC router kan have betydning hvilken type TDC router eller er det en netgear router for så skal du bare ændre på nogle få indstillinger?

Giorsoine ---> Helt enig igår og idag er nettet ubrugeligt lige nu er jeg glad for jeg stadig har mit internet hos Telenor, jeg vil sige Baldur hvis det her ikke snart ændre sig så er vores netværk jo ikke bruge bart især ikke hvis det her fortsætter.

Baldur Norddahl sagde ...

Jeg har fejlmeldt nettet hos Aplus. Lige nu er der kommet lidt gang i det igen, men det forekommer mig at hastigheden stadig ikke er helt i top.

Unknown sagde ...

Har lige taget en måling hos speedtest.net, fik 8 ms i ping mod en normal på 3 ms (den var helt oppe og ringe på over 4000 ms igår aftes), min download sagde 6,24 mbit og upload sagde 7,78 mbit.

Og jeg har 10/10 garanti...

Så nej det er langt fra optimalt, og ja nettet vakler derudaf lige nu, men også kun lige.

Unknown sagde ...

Craaap. Ultra langsom. Falder også ud gang på gang. Havde også fat i aplus i dag. Mener at det er et generalt problem, og vil kigge på. Kører kun godt i perioder. Nu er det flere timer siden, jeg havde fat i dem, og problemet er stadig ikke løst!!

Unknown sagde ...

Minder mig om hvorfor jeg fra det sekundt jeg hørte det var Dansk KabelTV og Aplus vi fik græd tårer og tænkte LORT.

Det er flere problemer med dem andre steder de har lige været i Avisen.

Og dårlig service.

Baldur Norddahl sagde ...

Jeg har fået en melding om at det var en buffer i hastighedsfordeleren som var løbet fuld. De har genstartet serveren for at afhjælpe problemet.

Unknown sagde ...

Baldur ---> Hmm det jo ikke særlig smart at det kan ske det jo tegn på de ikke har styr på det.

Hvis det sker igen så burde du måske overveje at finde en ny levrandør eller få dem til at skifte deres udstyr ud jeg har sq aldrig opblevet noget ligne i alle mine år inden for IT at et firma ikke har en server som kan klarer bufferen.

Unknown sagde ...

det er nede på kravle stadiet nu. guskelov at jeg stadig har min gamle forbindelse

Unknown sagde ...

Lader til at problemet ikke er løst 100% endnu Baldur.

Og hvordan kan en buffer løbe fuld? Den skulle helst gerne automatisk tømmes nu og da.

Unknown sagde ...

Hmm igen igen måtte jeg stoppe med at bruge internetttet det jo ikke løst.

Unknown sagde ...

Test lavet lørdag aften kl. 23:30 hvor der burde være fuld knald på...

http://www.speedtest.net/result/700262533.png

Ikke just imponerende, og var der ikke noget med at hvis det var hele nettet den var galt med skulle det afhjælpes inden 24 timer?

Man kan ikke just sige at de har styr på derinde lige pt.

Baldur Norddahl sagde ...

Jeg kan ikke gøre andet end at sende det videre til Aplus. Det er klart at nettet ikke er fuldt funktionsdygtigt lige nu.

Det virker dog nok til at jeg kan skrive dette indlæg :-). Men det er nok ikke dagen at downloade noget stort på.

Unknown sagde ...

Ja ikke videre imponerende... Normalt har jeg en download på 215 Mbit og en download på 87 Mbit. Men de sidste to uger ligger den enormt lavt og asymetrisk. Her er en test lavet kl. 12.38 den 31/1-2010.

Uacceptabelt iforholdt til det som vi skulle have. Mange op og nedetider.

http://www.speedtest.net/result/700685035.png

Unknown sagde ...

Jeg giver snart op og opretter mit internet hos telenor igen.

Og gør jeg det så vil jeg ikke betale 30 kroner om måneden for det her net som ikke virker.

Unknown sagde ...

Baldur hvad jeg ikke forstår er at det fungerede fint i starten, men her fra slutningen af denne uge og så hen over weekenden har det fungeret som lort i lagkage.

De burde vide hvad fanden de laver derinde da vi ikke er deres første kunder, så kan ikke forstå deres lamme undskyldninger.

Og jeg ville mene at hvis ikke nettet komme op og kører optimalt igen inden for en MEGET nær fremtid (læs: senest tirsdag aften hvilket giver dem min. 36 timers fra dette indlæg hvilket burde være rigeligt) så er det kontraktbrud fra deres side af og vi kan så finde en anden udbyder som ved hvordan fanden en netværksforsyning skal køres.

Unknown sagde ...

Hmm Giorsoine er enig med dig jeg ser sq næsten de giver os netter gratis det er 30 kroner sparet lol.

Nej lidt seriøst er det ikke fikset i løbet af næste uge så forlanger jeg enten vi tager ny udbyder som har deres udstyr i orden og som ved hvad de laver eller også smutter jeg tilbage til internet via telefon kablet og forlanger at de 30 kroner jeg betaler bliver fjernet hvorfor skal jeg betale til noget som ikke virker?

Unknown sagde ...

Hej

Jeg har nu et stabilt net, der var andre der brugte samme kanal på trådløs Lan, så da jeg skiftede til kanal 12 blev nettet hos mig stabilt.Det er der nok andre der kan bruge for jeg tror der er mange der bruger trådløs router.

MVH

Niels

Baldur Norddahl sagde ...

Jeg har fået følgende melding fra Aplus:

"Vi er godt klar over det, under vores fejlsøgning er vi støt på at i under et syn flood attack, vil du melde ud til beboerne at de skal sørge for at sikre sig med en firewalll og holde deres windows installation opdateret?"

Man kan finde mere info omkring SYN flood attack her: http://en.wikipedia.org/wiki/SYN_flood

Baldur Norddahl sagde ...

Det går vist bedre for hastigheden nu.

Aplus har meddelt at problemerne med tildeling af IP adresser er løst.

Unknown sagde ...

Lol og hvis i bruger windows firewall eller windows bitdefender så kan i godt droppe det.

Lige som i skal holde jer langt væk fra AVG.

Unknown sagde ...

Forresten problemet er jo at uanset sikkerhed beskytter det ikke imod DOSA hehe.

Men fuck det.

Unknown sagde ...

Nettet er nede igen.

Aplus kan da ikke deres lort.

De burde gøre lige som alle andre firmarer.

Nemlig at stoppe internet adgangen til de lejligheder som er problemet og bede dem om at skanne deres pc'ere for virus og få sikkerhed på og kontakte Aplus når de er klar.

3'de gang de stoppes så bliver det permanent.

Så lærer de brugere måske at beskytte deres PC og for guds skyld bed aplus om at fjerne AVG som noget de anbefaler de opfylder ikke kravende der skal til bliver din netbank phiset imens du har AVG så får du ingen erstatning gratis programmer er ikke gode nok.

Og for dem som er skyld i JEG IGEN IGEN må side på min telenor forbindelse som snart lukkes jeg kommer gerne og sikre jeres PC'ere.

Unknown sagde ...

Baldur fjern dog den der med det skal godkendes af dig det er ret træls.

Unknown sagde ...

Problemet er ikke løst Baldur, jeg kan ikke engang åbne en browser side uden den er 7 lange og 7 bredde om det.

Det er ligeså snart der kommer en smule belastning på nettet at det går ned i hastighed, så min 10/10 garanti er ikke en skid værd lige pt.

Har lige forsøgt med en speedtest.net og fik følgende: http://www.speedtest.net/result/703225500.png

Og med hensyn til et DOSA angreb så er det lige fedt hvad vi gør som brugere, vi ville aldrig kunne forhindre det med firewalls osv, hvilket endnu engang beviser at de er nogle inkompetente tåber der ikke ved hvad fanden de laver.

Så tag lige en snak med dem og bed stramme balderne ellers må vi have det op til beboerafstemning om de skal droppes for kontraktbrud, for det er det der sker lige pt.

Baldur Norddahl sagde ...

Enig, nettet kører ikke efter kontrakten lige nu. Jeg har fejlmeldt det i morges, men har ikke fået noget svar.

I morgen vil jeg tage kontakt til KAB og få dem til at tage fat i sagen. Det må ikke tage det meste af en uge at rette en fejl i båndbreddebegrænseren.

Unknown sagde ...

Har lige været inde og vende trustpilot bare for at se om der var noget på A+, 6 anmeldelser, 2 positive og 4 negative.

Arrownet havde 4 anmeldelser, 1 positiv, en midt i og 2 negative, hvor den ene er en gentagelse fra A+ delen.

Telelet er er ingen anmeldelser på.

Jeg ved godt at man ikke skal tage alt på trustpilot for gode varer, men det giver et "nogenlunde" billede af folks opfattelse af tingene.

Baldur håber KAB kan sparke dem i røven, for ellers ser det sgu sort ud for os.

Unknown sagde ...

Kan enten Baldur eller Morten Stig i DANSKE ord, så en helt nonkompetent og kropumulig uvidende netbruger kan forstå det, forklarer hvad den sidste uges problemer med Beboernettet evt. kan skyldes, set i lyset af Morten Stigs seneste kommentar ang. AGV og virusproblemer, og hvad det kan have at gøre med at "nettet er nede". Jeg har absolut ikke nogen som helst "sikkerhedsforstand" og er uendelig lidt klog på alt det der skrives om under dette indlæg, men jeg er en af dem som bruger AGV, har også fået opsat en router af Telelet, og fået besked på, at så er sikkerheden i orden. Jeg er stærkt chokeret over at høre, at jeg måske kan være skyld i at nettet "går ned". Vil meget gerne have hjælp, men har ikke råd til professionelle.

Unknown sagde ...

Aplus har jeg forespurgt om de får ikke gode anbefaldinger.

Forresten har Yousee problemer med dem jeg kan ikke tage HD kanalerne fordi Yousee ikke kan få Aplus til at køre tv signalet som det skal.

Men igen selv hvis DOSA er imod en PC her så burde deres udstyr kunne stoppe det men jeg giver sq snart op.

Baldur Norddahl sagde ...

MIG, det er ikke dig der er skyld i at nettet ikke fungerer optimalt lige nu.

Det er Aplus' ansvar at få det til at fungere. Det håber jeg at de meget snart gør.

Unknown sagde ...

MIG ----> nogen PC'er er under DOSA angreb også oversat Denial of service Attack.

Denial of Service Attack er en måde en hacker ligger en PC ned så de kan når at komme på.

Ja du er da lidt bedre sikret med en router men AVG er et gratis antivirus program som ikke holder en standard som beskytter dig imod phising og opblever du at din netbank bliver phiset så vil du ikke få erstatning fordi AVG ikke overholder standarden lige som mange andre gratis virus skannere ikke gør.

Phishing er et relativt nyt internetfænomen (2005), hvor svindlere forsøger at franarre godtroende internetbrugere deres kreditkort- eller netbankoplysninger. Det sker typisk ved at brugeren får tilsendt en e-mail, hvis indhold forsøger at få brugeren til at indsende sine oplysninger pr. e-mail eller logge ind på en falsk internetside, der ligner f.eks. bankens.

Blandt andet.

Er der andet jeg kan svarer dig på eller hjælpe dig med MIG?

Unknown sagde ...

Tak Baldur for at fjerne man skal vente på godkendelse.

OMkring DOSA angreb Aplus kan ikke give DOSA skylden fordi at det går kun ud over de maskiner de er efter og burde ikke belaste nettet.

Medmindre DOSA angrebet er på Aplus udstyr hvilket så er deres problem ikke vores.

MIG din maskine kan ikke være skyld i det hvis du er en dalig bruger.

Baldur burde vi ikke lave noget support til brugerene her fordi Aplus kan ikke deres KRAM jeg mener 595 kroner for at installere AVG som er et gratis program man burde holde sig fra?

Samt efter selv at have ringet og brokket mig over deres problemer med internettet og TV fordi de ikke kan finde ud af at sende signalet fra Yousee ordentlig er jeg ved at have lyst til at smide en stor bombe på dem. Selv min mor som ingen IT forstand ville kunne gøre bedre end dem.

Unknown sagde ...

Ja nu er den gal igen, og så midt under snestormen !

Har 10G plus og 5x

Hvornår går tingene i orden igen, nu har det ellers kørt acceptabelt i et stykke tid.

jeg har målt 0.65 mbit ned og 0.04 op. og jeg er på direkte.....

Unknown sagde ...

NIC når Aplus begynder at lave deres kram.

Unknown sagde ...

Tak til både Baldur og MortenStig. Jeg har ikke de bedste erfaringer med Telelet/Aplus. De forlangte 999 kr. for en trådløs Cisco router inkl. opsætning. De sendte en "teknikker", som mødte med en D-Link 110, som han ikke kunne få til at virke. Han måtte komme igen et par dage senere, med en gammel LinkSys USB-adapter, og lave en LinkSys-driver, og lave en masse fiks-fakserier for at få D-Link routeren til af virke. Men det har været så ustabilt, at jeg daglig har måttet genstarte routeren helt op til 7 gange, og vi har aldrig opnået, at have trådløst netværk i underetagen. Ved henvendelse til Telelet fik jeg besked på, at de godt vidste at der ikke kunne opnåes trådløs netforbindelse i underetagen med D-Linkrouteren, og at de arbejde på en aftale med en anden routerleverandør, så jeg skulle blot væbne mig med tålmodighed. Da jeg så fik tilmeldingen til tvpakkerne, var prisen for en trådløs router inkl. teknikkerbesøg pludselig kun 795,-. Altså 200 kr. mindre en jeg var opkrævet, hvorefter jeg naturligvis beder om en forklaring fra Telelet, samt en forespørgsel på ventetiden på en trådløs router der virker, OGSÅ i underetagen (har allerede ventet 2½ måned. Og idag får jeg, så besked på at jeg kan pakke det hele ned og sende det retur, og få krediteret beløbet. Men det får jeg jo ikke trådløst netværk af, og jeg er under alle omstændigheder nødt til at have en router (lejer underetage ud), men den skal måske ikke være trådløs. Vi kan selv trække et kabel fra router og ned. Men jeg har ingen teknisk forstand, så det vil være dejligt, hvis nogen kan give denne kvindlige netværksidiot nogle helt konkrete fakta på, hvad jeg bør købe.

Unknown sagde ...

Hvilket åbenbart ikke sker lige med det samme, de rider i hvert fald ikke samme dag som de sadler...

Men med hensyn til support så er det en god idé at lave en support side så folk ikke skal kontakte A+

Hvordan det lige skal køre er så noget vi nok skulle stikke hovederne sammen for at få styr på.

Unknown sagde ...

MIG: D-link DIR-855 den kan også virke i underetagen sætter du den op vil selv din nabo kunne finde den og andre blokke.

Nej Aplus og Telelet router og forstand er ikke særlig gode jeg har bestilt min router nemlig den der oppe.

Det er en Highend router lavet til Nørder som mig der vil have det bedste man kan få som privat person samt mindre virksomheder den koster også derefter lige omkring 1300 kroner.

Den er ok nem at sætte op og kan tilbyde 600mb, 300mb, 150mb, 100mb osv i trådløs samt 1gb på lan siden.

Men der findes også billigere der ude som kan findes i underetagen også af D-links. Min lille trådløse som virker på normale telefonnet kan findes næsten i begge ender af min blok fra min mobil og jeg bor i midten.

Så MIG nævn prisen du maks vil betale så giver jeg dig linket til en online forhandler du kan få en router der virker også trådløst så du bare skal bestille hjem.

Unknown sagde ...

Hmm jeg kan hurtigt stille et forum op på min hjemmeside som jeg bruger til min alliance i et spil men hvis folk kan overleve den hedder www.yggdrasilempire.com/farummidtpunkt/

så kan jeg hurtigt lave et forum og side hvor dem som har IT forstand kan skrive sig op også får vi styr på tingene.

Unknown sagde ...

MortenStig - Tusind tak for svar. Jeg bliver mere og mere sikker på, at jeg IKKE skal have trådløst netværk, men blot en router hvorfra vi kan trække 2 - 3 kabler. Det trådløse kræver vist en noget større viden end jeg har, bl.a. om sikkerhed, så jeg ikke pludselig har naboen på mit trådløse net, det oplevede jeg et par gange, da jeg stadig brugte USB-adapteren (nu kører jeg udelukkende med kabel til routeren, som jo nu skal retur til Telelet). Så mellem 300- 500 kr. er vist hvad der skal til, eller hvad?

Unknown sagde ...

MIG: Tråsløs router er ikke svær at sætte op.

Dog vil jeg sige at der er også noget der hedder for lange kabling. Et godt råd er helst ikke bruge længere end 10 meters kabel man kan køre helt op til 30 meter så skal den heller ikke være længere.

Unknown sagde ...

MIG: Man kan købe en fin router i FONA af alle steder til en 200-300 kr. som både har stik til kabler og trådløs i et.

Netgear WGR614v9 er den jeg har (http://www.netgear.com/Products/RoutersandGateways/WirelessGRouters/WGR614.aspx) og den fungere fint, dog har vi ikke underetage, men den burde kunne trække det.

Og den er meget nem at sætte op, men hvis der er andre der har andre produkter i tankerne så lad høre :)

Unknown sagde ...

MortenStig - Jeg har brug for en router, hvorfra jeg kan trække 2 kabler af ca. 20 m længde hver. Routeren skal være NEM at sætte op (jeg kører XP Pro)og den skal ikke koste mere end 500 kr. Nogle anbefalinger?

Unknown sagde ...

Giorsoine helt enig den kan sagtens klarer det hehe.

Og den burde også virke i underetagen. Hehe som sagt jeg er nørd med stort N samt arbejder med det og har servere kørende derfor køber jeg noget som kan mere til husbehov kan man nøjes med mindre ligne det Giorsoine kom med.

Unknown sagde ...

Baldur er det ikke muligt at få lavet et support forum på FMs officielle hjemmeside?

Nettet er trods alt FMs eget og derfor ville det måske være smart hvis det blev lagt der med et link på forsiden?

Unknown sagde ...

Mig noget ligne det som Giorsoine foreslog kan slå and og burde virke.

Unknown sagde ...

Giorsoine ikke en dårlig ide hehe hvem skulle så sidde som supportere?

Fordi nytter jo heller ikke hvem som helst smider support ud så går det jo bare galt og ikke alle har IT forstand selvom de bilder sig det ind no offense to anyone.

Baldur Norddahl sagde ...

Vi har faktisk en server på http://bolignet.farum-midtpunkt.dk.

Som det ses så mangler der stadig noget indhold. Indtil nu laver den grafer over trafikken.

Det er meningen at installere et web forum, så man kan snakke frit om nettet med mere. Denne blog er vist ikke længere praktisk til vores formål.

Unknown sagde ...

Baldur må jeg foreslå http://www.simplemachines.org/

Ret god forum med muligheder er selv ret glad for den.

Unknown sagde ...

Altså som forum du installere.

Minder mig om imens vi venter kan du ikke ornde det så vi kan ændre vores inlæg

Unknown sagde ...

lol den bolignet hjemmeside har mange problemer :p

jeg kan ikke loade den lol

Unknown sagde ...

Morten Stig og Giorsoine. Tak for svar. Det ville være HELT FANTASTISK for os "ikke nørder" (læs: almindelige Bolignetbrugere), hvis der hvar et forum, hvor vi kunne få INTERN og ORDENTLIG hjælp. Det får man altså ikke hos Aplus. Jeg ved der sidder mange som jeg rundt om i Midtpunktet, som end ikke har fundet vej her til, og som har 800 spørgsmål om ting, der for jer her på bloggen, er åbenlyst "dumme" spørsmål, men som vi ikke kan stille nogen steder at stille. Jeg har fulgt meget med på denne blog, som en slags informationkilde, faktisk den eneste der findes, om Bolignettets ve og vel. Men meget af jeres kommunikation går helt hen over hovedet på vi dødelige. Det er absolut ikke ment negativt, det er fuldt forståeligt, at der er sådan. Men at have et internt sted, at kunne stille "dumme" spørgsmål, det vil jo være WAUHW! Måske bare her på bloggen. Men under en "Spørg om alt vedr. bolignet"fane på "forsiden". I hverfald tusind tak for hjælp indtil videre. Meget taknemmelig for at I gider.

Unknown sagde ...

MIG ja det ligger lidt i mine gener.

Sidder som frivillig IT-Ansvarlige i Hepatitis Foreningen lige som jeg sidder i dens bestyrelse.

Så ja er lidt for hjælpsom lol har overvejet at starte eget IT firma.

Unknown sagde ...

Med hensyn til hvem der skulle supportere, så skal det være åbent for alle efter min mening, dog skulle det nok være nogle som har lidt styr på det der sidder som mods.

Men grunden til alle skulle kunne komme med tips osv. er at der måske er en lille underlig løsning på et eller andet som dem der er mods ikke har tænkt på som den "almindelige" bruger kender til.

Unknown sagde ...

Måske men jeg har set sidder hvor de hjælper hvor folk uden forstand "aldmindeligebruger" har givet råd og vejledning fordi de troede det var det rigtige hvilket resulterede i flere problemer.

Derfor jeg tænkte i de baner men du har ret dem som har forstand som mod så de kan nå at stoppe dårlige råd.

Unknown sagde ...

da jeg havde nogle problemer med rækkevidde ned i den anden ende investerede jeg i sådan et par fra zyxel http://zyxel.dk/web/product_family_detail.php?PC1indexflag=20050804090200&CategoryGroupNo=PDCA2008035

De koster dog 600kr men sender sigalet gennem elnettet. De er dog ikke alt for vilde med for mange forlængerledninger.

Martin sagde ...

Har vi nogen her i området der kan teste styrken i vores stik i væggen - Jeg har netop invisteret i en YouSee plus pakke, men mistænker boxen for at have nogle problemer idet mit signal går fint igennem til mit tv når det sidder til direkte.

Men YouSee kræver at signalet bliver testet af og godkendt før de vil gøre noget ved boxen - hvilket vil sige at jeg kan fejlmelde mit tv-signal hos telelet for at få målt det igennem, men findes der ingen fejl på signalet får jeg en regning på 800 kr.

Endvidere fik af Telelet support at vide at signalstyrken har et range som er godkendt - altså et minimums db der er godkendt, men som ikke er nok til YouSees bokse.

Kan bolignetudvalget hjælpe os kunder som ikke har en chance for at måle os frem til om signalet er stærkt nok ??

Unknown sagde ...

wow så virker det igen , men damn det lugter af en skod opsat netværk som Apluds har leveret FM her. Noget så ustabilt skal man lede længe efter.

Nu når Aplus har valgt at spare pengene og bruge en Linux server som routere, så burde de måske bare offer lidt tid og lave lidt synflood beskyttelse, hvilket jeg gentlig også mener burde være i deres egen interesse, idet de så kan overholde deres oppetids garanti overfor deres kunder, ligeledes burde de sætte noget logning på
trafikken, og på den måde kunne lokalisere hvorfor disse synflood opstår og hvorfra hvorfra.

Jeg ved af naturlige grunde ikke hvordan Apluds har segmenteret deres netværk, men 2 hop væk fra min ip har jeg ping tider på lige knapt 3000 ms og noglegange over 10000 ms ... hvad sker der for dem ?

64 bytes from 79.98.199.153: icmp_seq=616 ttl=62 time=2952 ms

64 bytes from 79.98.199.153: icmp_seq=15289 ttl=61 time=10541 ms

kunne være Aplus skulle får nogle kyndige teknikere til kigge på en holdbar løsning enten ved at lave en ordenlig linux router, men den nødvendige beskyttelse, så FM kan får en stabilt internet forbindelse.

Unknown sagde ...

Nå det var da godt jeg kiggede herind fra min bærbare (via trådløst bredbånd fra en udbyder der holder hvad han lover) før jeg begyndte at splitte det hele ad for at se hvad der mon var galt med min opkobling.
Den er da helt gal med den hastighed vi kører med i øjeblikket... det tog mig mere end 10 min at indlæse yousee's side med hastighedstest, og den måler under 1MB :(

Unknown sagde ...

Svend kender dem godt problemet er de vil ikke kunne følge 200mbs er jo ikke meget hvis du overfører internt.

Men du har ret det virker lol.

Unknown sagde ...

Martin det er ikke Yousee som er problemet heller ikke deres boks.

Det er Aplus som er problemet.

Eller installationen hos dig.

Prøv at smide den over i det gamle stik og se hvad der sker.

Jeg har fint signal men problemer med HD kanalerne fordi Aplus tager Yousee Kanal og ødelægger det så det ikke kan samarbejde med deres kort til HD kanaler Yousee arbejder i øjeblikket på at få Aplus til at følge den standard de skal med Yousee signal osv.

Jeg ville prøve det jeg skrev og virker boksen så ved du at det er Dansk Kabeltv også en del af Aplus og Telelet som ikke kan deres job ordentlig men kommer det bag på nogen herude med det lavpris market som de har stået for?

Martin sagde ...

Jeg har prøvet at koble det på vores gamle antenne - her fandt boxen intet signal.

Men samtidig har jeg prøvet at lave en oversigt over hvilke kanaler der ikke virker med vores nye antennestik:

6 zulu
7 charlie
9 tv3+
11 3 puls
14 kanal5
15 kanal5 hd
16 6'eren
18 9'eren
20 2news
28 Disney
29 DisneyXD
30 Cartoon
31 Nickel
37 2sport
38 2sport hd
39 Eurosport
40 Eurosport HD
41 Eurosport 2
44 Discovery
50 Animal
54 natgeo
55 natgeohd
63 2film
65 tcm

Bemærk venligst at jeg godt kan modtage hd kanaler - eks. 3+ hd (hvor den almindelig 3+ ikke virker), dr HD, Discovery HD
mm.

Til Baldur - det her er altså noget som skal undersøges til bunds, det dur sku ikke at vi har fået tilbudt og købt en mercedes til mange mange penge og så får en sæbekassebil udleveret !

Unknown sagde ...

Martin kan se der lige er kommet en 3+ HD kanal sjovt.

Men hvis boksen er ny skyldes du kan se HD kanalerne fordi du kører på den gratis periode du har ca 30 dage.

Derefter burde det ikke holde medmindre Aplus og Yousee får det til at lykkes.

Har du bestilt nogen HD kanaler hvis ikke har du kun:

Kanal 5HD
TV2film HD
3+ HD
Eurosport HD
Eursport 2 HD

Unknown sagde ...

Ved ikke helt hvor problemet med de angreb Aplus siger der er.

Er det nogen på vores net der er problemmet eller er det Aplus' udstyr ?

Martin sagde ...

Jeg har ikke bestilt yderligere hd kanaler da det primært er kanal 5 hd og tv2sport hd jeg var ude efter..

Boxen er selvfølgelig helt ny!

Hvorfra ved du at der er problemer med samarbejdet mellem A+ og YouSee's kort ?
Hvis det er dokumenteret bør netudvalget da straks kontakte A+ og presse på at det bliver løst !
Desværre nåede jeg ikke til møde her til aften, måske der har været nye informationer fra Baldur?

Unknown sagde ...

Martin Fordi jeg er tidligere TDC medarbejder og har en Yousee boks som ikke vil vise HD kanalerne.

Igennem mine kanaler har jeg talt med Yousee fordi jeg har interne numre og har følgene besked:

Jeg har hørt lidt om sagen igen. Fik følgende svar:

Der er fejl på kunden, derfor er denne endnu ikke tastet. Vi tasterne den så snart fejlen er rettet, der er ingen tidhorisont, dog tidligst d. 11. feb. (næste release)

Så vi kan ikke rigtige gøre noget på stående fod lige pt. Eneste vi selvfølgelig gør når kunden kan se det igen er og kreditere ham for perioden.
+ Vi burde sagtens kunne finde ud af en eller anden form for godt gørelse.

Fejlen fik jeg så forklaret er at da det ikke er Yousee som står for vores TV direkte men Aplus betyder nemlig at vored udbyder ikke registere TV'et rigtigt og giver fejl så kortet ikke kan snakke med Yousee servere osv.

Yousee arbejerder på som du kan se at løse problemet med Aplus fordi Aplus i dette tilfælde ikke køre signalet som det skal så Yousee kan snakke med boks og kort.

Unknown sagde ...

Nettet er nede igen :(

Baldur Norddahl sagde ...

Nettet virker umiddelbart for mig. Men skriv på det nye forum - jeg har oprettet en tråd hvor vi kan notere de her forstyrelser.

Unknown sagde ...

Nettet bliver ved med at være ustabilt i perioder. Hver gang jeg kontakter aplus, siger de at der er en på sagen.Generelt problem
Bruger ikke router her!

Er jeg den enester der bruger vuze, hvor jeg oplever at internet forbindelsen ryger ud? Eller at hastigheden bliver ultra langsom

Unknown sagde ...

Nettet falder stadig. Aplus siger at de arbejder på sagen. Synes problemet tiltager. Bruger ikke router her. Fast IP

Ved brug af VUZE falder hastigheden helt i bund trods begrænset download og upload hastighed. Kan heller få adgang til nettet samtidigt. Nogle der er begyndt at opleve det samme med VUSZE??

Unknown sagde ...

Smut over i vores forum så du kan få hjælp post224

Unknown sagde ...

-Morten Stig - Jeg tror vores forum er "nede" har prøvet at komme ind i næsten 1 time uden held.

Baldur Norddahl sagde ...

Den er nede fordi der arbejdes på at opgradere fra 100 Mbps til fuld hastighed.

Unknown sagde ...

Baldur - Ok, tak. Rart at vide, sparer mig for flere forsøg.

Unknown sagde ...

OK, så ignorer min besked i det andet indlæg :D